Dirigent

Huidige Dirigent

Stijn Roels °1979

Op 12 maart 2012 werd Stijn Roels aangesteld als zevende dirigent van de K.F. Sint-Pietersvrienden van Uitbergen.
Stijn startte zijn muziekopleiding aan de muziekacademie van Dendermonde waar hij trompet en orgel studeerde. In die periode was hij als trompettist reeds actief bij de Uitbergse fanfare.
Na zijn humaniora-opleiding bekwaamde hij zich verder aan het Lemmensinstituut te Leuven waar hij het diploma “Meester in de Muziek” (wat o.a. de vroegere Eerste Prijzen Notenleer, Harmonie, Contrapunt en Orgel omvat) behaalde. Daarnaast haalde hij ook het Aggregaat diploma en volgde hij HAFABRA-directie bij Jan Van Der Roost en Edmond Saveniers.
Tegenwoordig is Stijn professioneel actief als leraar Begeleidingspraktijk, Muziektheorie, Arrangeren, Componeren, Koor, Beleven, Instrumentaal Ensemble en Orgel aan de academies van Lebbeke en Lede.

In 2006 begon Stijn zijn componistenloopbaan als laureaat van de compositiewedstrijd “De Muziekgolf-2006” (Antwerpen) met zijn werk “Bellum et Pax”. Sinds 2007 is hij als Hafabracomponist verbonden aan de Muziekuitgeverij De Haske, nu Hal Leonard. Zo werden verschillende werken gecreëerd en op cd opgenomen door gerenommeerde orkesten als de Kon. Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht, Brassband Willebroek (B), Fanfare van de Kon. Landmacht “Bereden Wapens” (NL), Harmonie Der Bundeswehr (D), Kon. Fanfare Kempenbloei Achel (B), Fodens Brass Band (UK), de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso (NL), het Nagoya University of Arts Wind Orchestra (Jap.) en het Senzoku Gakuen College of Music Fanfare Orkest (Jap.).

Verschillende van zijn composities werden al gekozen als plichtwerk voor kampioenschappen en internationale muziektornooien. Stijn schrijft ook groter werk voor zeldzame bezetting. Vermeldenswaardig hierbij is zijn “Requiem pro Luna”, een modern requiem voor harmonieorkest, groot koor, sopraansolo en recitanten of zijn “Trompetconcerto” een promotiecompositie voor trompet met begeleiding van een saxofoonkwartet.
Tot slot is Stijn ook regelmatig actief als gastdirigent, als jurylid bij VLAMO solisten- en muziekwedstrijden.